+420 608 33 11 00(po - čt: 7:00 - 17:00, pá: 7:00 - 15:00)

Aktuality pro motoristy

Auta hubnou. Firmy vyrábí lehké vozy kvůli spotřebě i nařízení z EU

07.09.2012 - 10:22

Doba, kdy se automobilky snažily co nejvíce vybavit své vozy bez ohledu na váhu auta, je dávno pryč. Nejnovější trend je naopak použití co nejlehčích materiálů. Důvodem je snaha snížit produkci oxidu uhličitého a úspora paliva, jehož cena stále stoupá.

V porovnání s předchozí generací je nově představený VW Golf o více než sto kilogramů lehčí než dosud vyráběná šestá generace v Evropě nejprodávanějšího vozu.

Není zdaleka jediným vozem, evropské automobilky po letech tloustnutí svých vozů začínají naopak svá auta odlehčovat. "Je to jasný trend, který má dopad hlavně na spotřebu auta a vyprodukované emise," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Například Volkswagen se vrací s golfem na váhu vozů čtvrté generace, tedy aut vyráběných na přelomu tisíciletí. VW to vysvětluje například použitím pevnější, ale lehčí oceli i úplně nových materiálů napříč celým autem. Výsledkem je snížení spotřeby o 23 procent v porovnání se současným modelem.

VW použije na nový vůz novou platformu MQB, se kterou koncern počítá i pro novou Škodu Octavia. I ta má být podle informací MF DNES výrazně lehčí.

Automobilky hledají nové materiály

Podle mluvčího Škody Auto Jozefa Baláže je například nová Škoda Rapid o dvě stě kilogramů lehčí než první verze podobně velké octavie z devadesátých let. Také Škoda Auto vysvětluje úspory hlavně vysokopevnostními plechy tvářenými za tepla. "Dalším příkladem je použití plechu s rozdílnou tloušťkou v jednotlivých místech dílu," dodal Baláž.

Podle Šípka rostla váha aut v minulosti hlavně kvůli bezpečnosti a výsledkům crash testů. Zatímco dříve řešily automobilky bezpečnost třeba přidáním dalšího kusu plechu na zpevnění karoserie, teď vymýšlejí i úplně jiné materiály.

"Největších úspor lze dosáhnout použitím lehčích materiálů. Kombinací hliníku s ocelí, v některých částech se používají kompozity, na blatníky nebo páté dveře lze použít plasty," vypočítává Robert Voženílek z Technické univerzity v Liberci.

Snížení váhy firmy využívají i v marketingu

Podle Šípka nemá snižování váhy vliv na bezpečnost, spíše naopak. "Bezpečnostní normy jsou čím dál přísnější, takže rozhodně neplatí, že by lehčí auto bylo více nebezpečné," říká Šípek.

Snižováním váhy se zabývají postupně prakticky všechny automobilky, některé si z takových inovací udělaly i jeden z marketingových taháků. Například Mazda se chlubí, že všechny modely zhubnou zhruba o sto kilogramů. Japonský výrobce šetří například tím, že míst svařování dílů kombinuje svar s lepením. Díky tomu je potřeba méně materiálu, pevnost zůstává. Mazda se chlubí například nejlehčím nárazníkem.

Nejní to však jen bohulibost automobilek, výrobce k takovému trendu tlačí z několika stran; zákazníci požadují kvůli drahé ropě čím dál úspornější vozy. Navíc Evropská komise požaduje od automobilek snižování emisí oxidu uhličitého, k čemuž pomáhá právě nižší váha vozidel. Komise kritizuje automobilky, že objem emisí aut snižují příliš pomalu, ty naopak normy kritizují jako příliš přísné.

 

 

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/automobilky-vyrabi-co-nejlehci-auta-dbr-/ekoakcie.aspx?c=A120904_205653_ekoakcie_brm