+420 608 33 11 00(po - čt: 7:00 - 17:00, pá: 7:00 - 15:00)

Aktuality pro motoristy

Lidé před nákupem auta více přemýšlejí. Menší zájem může vozy zlevnit

07.10.2011 - 09:58

Češi přestávají kupovat nová auta. Důvodem jsou jak obavy z dalšího ekonomického vývoje, tak očekávání nových modelů. Vozy by ale díky slabšímu zájmu mohly zlevnit. Prodejní čísla za září zachraňovaly firmy.

Celkem v září prodeje klesly meziročně o více než dvě procenta. "Nikdy nebyl ale tak nízký poměr soukromých a firemních zákazníků jako v září," říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Obvykle polovinu u nás prodaných aut kupují firmy, druhou polovinu individuální zákazníci. V září však dvě třetiny všech aut koupily firmy. Během recese byl poměr přesně opačný, to nejvíce šetřily firmy. Teď podle prodejců dohánějí firmy odložené investice do vozového parku, což potvrzuje i růst prodejů nákladních aut. Větší prodeje firmám jsou patrné i na rozložení prodejů podle paliv: diesel se dostal už téměř na poloviční podíl.

"Od dubna sledujeme pomalý pokles privátních zákazníků. Je viděl hlavně v segmentu malých aut a nižší střední třídě," říká Jan Laube, šéf českého zastoupení Fordu.

Čekání na nové modely

Vysvětlení nižšího zájmu lidí o auta se různí. Podle Laubeho to mohou být například obavy z dalšího vývoje. Auta bývají při šetření v rodinných rozpočtech první položkou, kterou lidé škrtají. Podobně jako některé věci pro volný čas: i tím si prodejci vysvětlují letos klesající zájem o nákup motocyklů.

"Může to také být tím, že lidé čekají na nové modely či ceny," míní šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Příští rok čeká tuzemský trh premiéra řady úspěšných modelů. Škoda vyjede se svým velkým levným autem Mission L, Hyundai s novou podobou i30. Žebříčku prodejů zatím letos vévodí bezkonkurenčně Škoda Octavia, kterou si podle statistik ze tří čtvrtin kupují hlavně firmy. Následuje Škoda Fabia a Ford Focus.

Na poklesech prodejů mohou zákazníci vydělat v podobě levnějších aut. To připouští i automobilky. "Lze očekávat velmi konkurenční situaci na trhu a pobídkové akce," dodal Laube.

Automobilky už korigovaly svůj plán na letošní rok a počítají spíše se stagnací celkových prodejů či růstem do dvou procent. "Mezi jednotlivými značkami jsou však velké rozdíly. Největší nárůsty letos vykazuje ambiciózní Hyundai, který by díky nově uváděným modelům mohl v tomto trendu dále pokračovat, a to i přes určité zakolísání právě v září," říká Jan Linhart z KPMG.

Prodej má podporovat vláda, myslí si obchodníci

Dovozci a prodejci aut se snaží českou vládu přesvědčit, aby více podpořila nákup nových vozidel. Nemluví však o šrotovném jako kdysi. Spíše o daňových úlevách či bonusech. "Bohužel chybí jakákoliv motivace, aby lidé kupovali novější ekologičtější a bezpečnější auta," tvrdí Tunkl.

Do konce října má jít do vlády nový materiál, který bude obnovu vozového parku řešit, ale o konkrétních opatřeních se ještě bezprostředně nemluví. Lobby autoprodejců a výrobců chce vládu přesvědčit o možné podpoře především kvůli ekologii a bezpečnosti. "Podle statistik od roku 2008 zemřely dvě třetiny lidí na silnici v autech starších deseti let," vysvětluje Šípek, proč by stát měl více podpořit nákupy nových vozů.

 

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/lide-pred-nakupem-auta-vice-premysleji-mensi-zajem-muze-vozy-zlevnit-12f-/ekonomika.aspx?c=A111006_195146_ekonomika_abr